Cum să fii mai inteligent din punct de vedere emoțional

happy coupleInteligenţa emoţională este capacitatea noastră înnăscută de a simţi, folosi, înţelege, exprima, identifica, învăţa, explica şi de a ne controla emoţiile. Încă de mici, învăţăm să facem faţă  propriilor noastre emoţii dar şi ale celor din jur.Când ne era frică începeam să plângem dorindu-ne ca mama să vină şi să ne ia în braţe. Am  învăţat în acelaşi timp că e mai bine totuşi să nu ţipăm prea mult dacă mama era stresată sau supărată.

Toate acţiunile noastre precum şi întregul noastru comportament au la bază emoţiile. Ne dorim să ne simţim iubiţi, preţuiţi, fericiţi. Asta e.. emoţiile şi sentimentele ne caracterizează într-un mod profund natura noastră de fiinţe umane. 

Odată cu apariţia conceptului de inteligenţă emoţională sufletul si-a recăpătat locul  binemeritat în cercetările psihologilor. Până în acel moment, psihologia cognitivistă susţinea că IQ , coeficientul de inteligenţă mentală, academică, este principalul factor care determină succesul şi reuşita. Totuşi, studiile făcute pe mai multe persoane care aveau un  IQ ridicat, au dovedit că singură, inteligenţa mentală a individului nu  putea să-i asigure reuşita profesională şi nici fericirea din viaţa de zi cu zi. S-a ajuns astfel la concluzia că modul în care ne gestionăm sentimentele şi emoţiile ne poate asigura succesul pe care ni-l dorim.

Şi din fericire, spre deosebire de IQ, care este un dat cu care venim şi care cu greu se modifică în timpul vieţii, inteligenţa emoţională se poate dezvolta. Iată în continuare câteva tehnici pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale:

1. Faceţi efortul de a vă cunoaşte mai bine, urmăriţi să aflaţi ce fel de personalitate sunteţi, obişnuiţi să practicaţi introspecţia şi autoobservarea.
Group of business people lying against white background with thu2. Reflectaţi la sentimentele voastre. Conştientizaţi emoţiile cu care vă confruntaţi şi găsiţi cele mai fine nuanţe ale acestora. Învăţaţi să le denumiţi. De exemplu „ mă simt confuz”, „ neîmplinit”, „ neînţeles”, „respins” , „ruşinat” şi nu simplu „mă simt nasol”.
3. Faceţi distincţie între gândurile şi sentimentele dumneavoastră.  Spuneţi „Mă simt neglijat”  nu „  Simt că ceilalţi au  treburi mai importante”
4. Asumaţi-vă sentimentele pe care le aveţi.  Recunoaşteţi că „ Sunt gelos” nu „ Tu mă faci gelos”. Analizaţi-vă mai bine propriile sentimente şi nu acţiunile sau motivele celorlaţi. Căutaţi să vă identificaţi nevoile emoţionale neîmplinite.
5. Folosiţi-vă de sentimentele pe care le aveţi pentru a lua decizii. Întrebaţi-vă: Cum m-aş simţi dacă aş face asta? Cum m-aş simţi dacă nu aş face? Cum mă simt? Ce m-ar ajuta să mă simt mai bine?
6. Folosiţi-vă de sentimente pentru a vă fixa obiectivele. Gândiţi-vă cum aţi vrea să vă simţiţi sau cum aţi vrea să se simtă cei din jur, clienţii, partenerul, copiii voştri.
7. Validaţi sentimentele celorlaţi. Arătaţi empatie, înţelegere şi acceptare pentru ceea ce simt cei din jur. Nu-i criticaţi, judecaţi, controlaţi sau etichetaţi.
8. Învăţaţi să faceţi faţă sentimentelor negative.: Folosiţi de exemplu ceea ce de obicei  denumim ca mînie, enervare, ca să vă simţiţi mai dinamizaţi şi energizaţi.
9. Fiţi sinceri şi exprimaţi într-un mod cât mai obiectiv ceea ce simţiţi. Nu afirmaţi „ Urăsc ciorapii ăştia”  sau „ Ador cafeaua cu frişcă”. Sunt exprimări care sigur nu reflectă ceea ce simţiţi cu adevărat.
10. Identificaţi-vă fricile şi dorinţele profunde. Autocunoaşterea este piatra de temelie dacă dorim să ne îmbunătăţim inteligenţa emoţională.
11.  Învăţaţi să vă identificaţi emoţiile mai degrabă decât să etichetaţi oamenii şi situaţiile. Pentru aceasta enunţaţi propoziţii alcătuite din trei cuvinte, care încep cu „ Mă simt…sau … Sunt. „Sunt nerăbdător” , nu „ Este îngrozitor ce se petrece”  sau „Mă simt jignit” şi nu „Eşti un nenorocit „.
12. Evitaţi oamenii care vă fac să vă simţiţi inconfortabil- Până veţi reuşi să mai creşteţi interior şi să puteţi face faţă emoţiilor negative care vi le provoacă, evitaţi anturajul care vă generează stări proaste.

Sursă: psiho.eu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>